Tech & Life

Being good in business is the most fascinating kind of art. Making money is art and working is art and good business is the best art. – Andy Warhol

C

Chuj nie hejt.

C

Jestem Polko-Niemką, pomieszkującą w arabskiej dzielnicy w stolicy Izraela. Tel Aviv to mój trzeci (po Berlinie i Warszawie) dom, a arabską Jaffę wybraliśmy bo uwielbiam tę architekturę z łukami, mozaikami i kolorowymi szkiełkami w oknach. No i mamy super sąsiadów – Żydów i Buddystów. Często całą sąsiedzką ekipą lądujemy w podwórkowym basenie po grillu. Czasem wpada też Muhammad, palestyński przyjaciel naszego sąsiada Żyda. I tak całą polsko-niemiecko-izraelsko-palestyńsko-żydowsko-muzułmańsko-buddyjsko-katolicko-protestancką ekipą pluskamy się radośnie, sącząc wino i tak dalej.

Koło naszego domu jest największy w Tel Avivie kościół katolicki, a kawałek dalej meczet. Co rano wiec budzą mnie dzwony kościelne i śpiew muzułmańskiego muezzina. Zdarza mi się z rana też odpalić Tok FM albo inne radyjko, posłuchać newsów, melancholijnie potęsknić za Polską.

I tak dziś rano (bo akurat w Tel Avivie jestem) słucham o jakimś IPN, coś tam coś tam stosunki polsko-żydowskie, oraz że nie halo i że hańba i że Polacy to antysemici, rasiści, faszyści. Lecą też jakieś petycje po fejsbuniu, że Polacy mają Żydów przepraszać. Ktoś wzburzony każe mi coś podpisywać. I jeszcze dodatkowo jakaś awantura z Niemcami, obozy koncentracyjne, czyjaś wina. Trochę nerwowo zerkam na mojego faceta Niemca, bo według polskich mediów to albo ja powinnam dać mu w ryj, albo on mi. Albo my razem naszym żydowskim sąsiadom. Albo sąsiedzi nam. On jednak uśmiecha się do mnie łagodnie z ogródka, i nic nie wskazuje na to, żeby cokolwiek miało zakłócić nam idyllę sąsiedzkiego kaca i porannej dawki humusu. Najwyraźniej polskie newsy na izraelsko-niemieckie tematy do zwykłych ludzi nie dotarły. I Bogu (sorry – bogom) dzięki!

W kontekście tego wszystkiego mam wiec krótką petycję – do dziennikarzy, i do uczestników fejsbukowych debat. Wylogujcie się kochani do rzeczywistości! Bo mieląc w internetach internetowe fakty szkodzicie zwykłym ludziom. Tworzycie światy równoległe i debatujcie symulakra. Krzyczycie na siebie nawzajem, wzburzeni rzeczami, które większości ludzi naprawdę kompletnie nie obchodzą. Tracicie energię i czas. I w ogóle, mam wrażenie, że w internetach i newsach siedzą już tylko ludzie, którzy mają emocjonalną potrzebę raz na jakiś czas porządnie coś wyeskalować, rozdmuchać i wykrzyczeć – tak terapeutycznie, żeby wyładować własne frustracje, czy coś. I to jest w stosunku do świata nie fair, bo wiecie, ludzie wam w te symulakra wierzą i się przejmują.

A teraz kończę już bo naszą polsko-niemiecko-żydowską ekipę odwiedza dziś kumpel z Gazy. Tak tak, tej Gazy, co to pewnie słyszeliście ze bomby i rakiety i hejt. Chuj nie hejt. Tyle wam powiem.

Facebook Comments

About me

Zoe Adamovicz is the CEO and co-founder at Neufund. A serial entrepreneur and investor, passionate about building technology businesses that are impactful, positive and at the same time profitable and powerful.

Things I care about